اهمیت تابلوی «دختری با گوشواره مروارید» از لحاظ هنری مانند مونالیزای داوینچی است حتی برخی این تابلو را برترین اثر هنری تاریخ میدانند. نقاش این اثر «یوهانسن ورمیر» هلندی است که در قرن ۱۷ میلادی در شهر دلفت زندگی میکرده است. ورمیر در نقاشیهایش زندگی روزمره را به تصویر کشیده است، زنی در حال شیر ریختن، دختری در حال یادگیری موسیقی، دختری در حال خواندن نامه، مردی پشت میز و… او این برشهای کوتاه از زندگی روزانهی مردم آن دوران را با فاصلهای مشخص از سوژهها نقاشی کرده است. نحوهی چیدمان صحنه و محاسبهی مکان قرارگیری هر جزء نقاشی و چشمان تیزبینش در کشیدن رد نور روی اجسام نشاندهندهی نبوغ هنری اوست. تابلوی دختری با گوشواره مروارید بر خلاف دیگر تابلوهای این نقاش از فاصلهای نزدیک، بدون هیچ جزییات و وسایلی در صحنهی نقاشی ترسیم شده است. از طرف دیگر از آنجایی که هیچ سند و مدرک تاریخیای در مورد زندگی هنری این نقاش و سوژههای او وجود ندارد، این تابلو را به یکی از مرموزترین آثار هنری تاریخ تبدیل کرده است.
من در این قسمت از صفحه ۷۷ پروندهای در مورد این تابلو دارم و ردپای آنرا در تاریخ، ادبیات و هنر دنبال کردم. ویدیو را میتوانید از کانال یوتوب صفحه ۷۷ تماشا کنید.
اگه ویدیو رو دوست داشتید سابسکرایب کنید و صفحه ۷۷ رو به دوستان خودتون معرفی کنید. هفتهی بعد منتظر قسمت دوم این پرونده باشید 🙂
قسمت دوم این پرونده منتشر شد:
معرفی فیلم دختری با گوشواره مروارید و ادامهی داستان راز پشت خلق آثار یان ورمیر